» ALASKA HUSKY «
 »  Svara på detta inlägg!

2005-11-23
Det blev lite mycket där om varghunden mm.
Det är så att jag har köpt en alaska husky, vet någon om det är en bra hund?

Jessica
Inkomna svar på Alaska husky:
2005-11-23
om du gollar gatukorsningar så. de är inte alltid bra. låt dig inte luras. blandras är ett dåligt val av hund vänta så ska du få se vad jag menar. jag har blivit lurad när det gäller blandras hundar alla var defekt sjuka pga, att de är 2 rasiga. de får mycket defekter som hd-skador,problem med leder m.m. även cancer är väl känt tex på just alaskan husky

kent    
2005-11-23
du kent jag håller med dej. blandraser är ett dåligt val. har erfarenhet av det med. de är inget annat än defekta,så det är ett fel att avla på dom. det tycker även svenska kennelklubben också.

från sofia    
2005-11-24
Jag tror att det är så att ni som blivit "lurade" när det gäller blandraser träffat fel uppfödare. Vist jag har själv varit med om dåliga korsningar men har även haft blandraser som varit helt underbara och friska. Det kan även inträffa att renrasiga hundar har div. defekter så som HD fel, hjärt problem, canser, magproblem, hud problem och ögonsjukdommar för att göra en lång lista kort. Det gäller att titta på vad man parar med när man håller på med avel. Detta gäller såväl renrasigt som blandrasigt. Så Jessica låt dej inte skrämmas av dessa människor. Det behöver inte alls betyda att din hund blir sjuk bara för att det är en blandras. Om den blir det så hade den nog blivit det ändå om ägaren till tiken valt att para renrasigt. Grundregeln i avel är att alltid använda friska djur. Ni som kritiserar blandrasavel på dom grunderna att blandraser är sjukare än renrasiga kanske borde titta lite på olika faser vad dom kan ha för sjukdommar. All avel är ett lotteri. Men tänk om vi hade samma koll på människor som på hundar. Då skulle vissa människor väljas bort innan dom tillverkades. Vist tycker jag att man i första hand ska para renrasigt men så länge det finns folk som vill ha blandraser så kommer det att finnas blandrasavel. Så i stället för att kritisera dessa uppfödare så kan man väl undervisa dom i vikten att titta på förälrardjuren innan man parar för att minimera skador i framtiden. Mej gör det inget om en hund är en korsning så länge aveln är sjysst. Så stå på dej Jessica och älska din hund för den den är.

Kickan    
2005-11-24
Ett tillägg från Kickan. Har ni sett bilden på Sam världens fulaste hund? Han är en renrasig registrerad Kinesisk nakenhund. Det säger ganska mycket om hur mycket som kan gå fel när man avlar. Även renrasigt!!!!

Kickan    
2005-11-24
jasså det säger du . konstigt du att de som har haft blandraser av de som jag skänner deras blandrashundars föräldrar har de som ägt dom påstått de har varit friska men ändå så blev nästan alla i de kullarna avlivade för olika defekter. kennel klubben tycker som vi andra som ogillar denna oseriösa blandras avel. att det är att förstöra våra fina rashundar som vi har.

lennart med egen kennel    
2005-11-24
Hej Lernart med egen kennel. Jag har också egen kennel. Jag säger inte att man ska hålla på med blandras avel. Det enda jag säger är att man kastar sten i glashus om man påstår att renrasiga hundar skulle vara friskare än blandras hundar. Ända skilnaden är att när det gäller renrasiga hundar så talar man inte så gärna om att dom har HD fel eller hjärt problem tex. Och om man gör det så soppas det lätt under mattan med en komentar att ja ja det är den rasen ta den ur aveln så är allt bra. Men om en blandras hund får HD problem då heter det att skyll dej själv din dumma j.... när du köper en blandras. Så det är det som är skilnaden. Vad man också lätt glömmer bort i diskutionen är att dom flesta i dag renrasiga registrerade hundraserna är från början "simpla" blandraser. Men jag påstår absolut inte att man ska hålla på med blandras avel. Jag tycker heller inte att man ska hålla på med avel över huvudtaget om man inte vet vad man sysslar med. Men som sagt så länge efterfrågan finns så kommer det att finnas folk som syslar med blandras avel. Hur ska vi då lösa detta problem? Tycker ni som hatar blandraser att vi som föder upp renrasiga hundar ska kastrera våra valpar om dom inte är tänkta att gå i renrasavel? Jag kan då inte komma på någon annan lösning. För när jag har sålt valpen så har jag som uppfödare ingen makt över vad den nya ägaren gör. Vist jag kan tycka till om vad jag tycker om en valpköpare planerar att para hunden med en annan ras men jag kan inte göra något.

Kickan    
2005-11-25
schäfern är ingen blandras hund från början ,lilla kickan. det borde du veta som leker så kunnig den är korsning mellan 2 olika varg arter. jag föder bla. upp schäfer + 3 raser till & har aldrig haft en enda hd-skadad schäfer under alla dessa år som uppfödare. jag föder upp gammaldags schäfer som har lång rak rygg,ej räktjärt. normal långa ben både fram & bak. dessutom korthårig . alla mina sålda hundar ända sedan jag startade har ett köpavtal där det står att de som köper dom ej får avla på hundarna utan mitt tillstånd & godkännande. jag enligt avtalet bestämmer vem & vilka som får paras med vem. så visst kan man förhindra det om man vill. det gör jag . jag avlar tex inte mina gammaldags schäfrar med dagens moderna räkstjärtar. jag föder upp fina toppen schäfrar som ej har haft en enda fel ang. hd-status. det är sant,men du tror säkert att jag ljuger eftersom dagans schäfer är sönder avlad.

lennart med egen kennel    
2005-11-25
Har jag någonstans i mina inlägg påstått att Schäfer är en blandras? Nä tror inte det!! Har däremot skrivit att dom flesta i dag registrerade raserna är det. Jag föder upp Shetland sheepdog och det är från början en blandning mellan små spetts hundar och Collie. Är jag en dålig simpel blandrasuppfödare då eller??? Good 4 U att du valt den gamla typen av Schäfer. Jag tycker som du att den är snyggast. Kan inte förstå folk som vill ha en hund som är så sönderavlad att den inte kan stå ordentligt (nya typen av Schäfer). Jag tycker även att du ska ha en stjärna i himmelen som hållit på i så många år och förmodligen sålt en del valpar men trotts detta kan ha sten koll på vad som händer med dom***** Var hittar man sådana människor som man kan få att dansa efter sin pipa i flera år? Jag menar om du tittar på en bil som du vill ha till varje pris. Enda sättet som du kan få köpa denna bil på är om du skriver på ett avtal att du absolut inte får köra på motorvägen med den. Självklart så skriver du på avtalet. Du vill ju ha bilen. Frågan är nu. Skulle du låtabli att köra på motorvägen? Bil handlaren litar lika mycke på dej som du litar på dina valpköpare. Ett avtal är för många människor bara en bit papper. Det räcker med att du tappar kontakten med en av dina hundar tik som hane så är risken för blandrasavel där. För dina hanhunds köpare är det lättare, om dom vill ställa upp på en sådan avel så syns det inte på hunden. Det är bra märkligt igentligen. Ingen renrasuppfödare vill ha blandrasavel. Alla påstår sej ha stenkoll på sina avkommor. Ändå finns det blandrasavel. Jag får inte i hop det??? Växer blandraser på trän eller??? Ända sättet som vi kan bli av med blandrasavel är att förbjuda den enligt lag. Och inte äns då är det säkert att den försvinner. Jag tycker att vi i första hand ska titta på problemet med smuggelhundar och importerade gatuhundar. Det är i mitt tycke ett större problem än dom i Sverige under gynnsamma förhållanden uppfödda blandraserna.Fortfarande vill jag pointera att jag absolut inte stödjer blandrasavel men jag tycker att det finns större problem i hundvärlden just nu än blandrasavel. Så länge efterfrågan finns så kommer det att finnas blandraser så är det bara.

Kickan    
2005-11-25
nej men du påstod ju att alla raser i från början är blandraser men där har du faktiskt fel ! det var då jag tog upp just schäfern, att den inte är det. jag själv tycker att jag har ganska bra koll på dom hundar som jag säljer. de vet att om jag kommer på dom med att para en av de hundar som de köpt av mig, så tar jag den tillbaka enligt mitt avtal. har hittills kontakt med de som köpt av mig. anordnar träffar & kurser som vi har.

lennart med egen kennel    
2006-01-27
Jag måste fråga dig en sak. Hade du satt dig ner och tänkt igenom vad du ville ha för hund, och vad du ville göra med din hund, och vad din hund skulle få ut av dig, Innan ditt köp? hade du det, så skulle jag inte rekomendera en Husky blandning, om man inte vet vad det är för hund. Jag har själv en blandning Worsther/sibirien husky & lite lite pointer. Detta är min första hund och jag skulle inte rekomendera denna hund till en nybörjare. Detta är en hund som vill arbeta 24/7 helst. Som vill spåra söka och vara ute på apellplanen. Innan vi skaffade oss denna hund, så ska jag med handen på mitt hjärta tala om att jag visste inte nått om raserna Sibirien Husky. Men jag visste att Worsthern & pointern är fågel/jakt hundar. Men jag sa att blir det hund i huset, så blir det också brukshundsklubb, annars inte nån hund. Jag har haft hand om många hundar innan och är uppfödd med Golden Retriver på -70-80-tal som min far blev Sm 1a med i Bruks högre klasser. Me nför det så "kan" jag inte inte nått om hund. Jag ångrar inte en sekund att jag började på BK. Jag är ute och spårar med min, har gått tre kurser + valp på BK, ska börja till våren med agility2an, för han ycker det är jätte skoj. Lydnaden kör jag hemma och lite på klubben. Jag har gråtigt, jag har svurigt, jag har dratt mitt hår... och sagt många många gånger under resans gång "vad har jag gett mig in på"... Att jag valde blandras var en ren "slump". Jag är mot blandras avlen, MEN! Valparna kan inte råför att uppf. har varit dumma i huvvet, och nån måste ta hand om valparna. Tyson är i dag 2½ år och är kastrerad. Jag har fått många erbjudande om parning, innan han kastrerades och folk som ville att jag skulle vänta med kastreringen, men mitt svar var ett blankt NEJ! Sibirien husky som du har köpt, är en ren drag hund. Tänker du dra nått med den? sedan detta med att alla hundar är blandraser, det kan man dsskutera ut i det oändliga, men en sak är klart, alla hundar från chihuahua till den Grad danoa härstammar från Vargen. Och alla hundar är inte blandraser från början. Utan har kommit till för olika funktioner och klimat. Du ska nog tänka lite mer än vad din plånbok säger.

tysonsmatte    
2006-03-21
ja det är en bra hund den är ganska lett lärd hund och den skudar sin ägare.Den är även en veldigt vänlig hund men den kan vara bäsvärlig med andra hundar.

Egzona    
2006-12-08
siberian husky är en bra vakthund om den trivs & man sköter den som den ska. har en s.husky själv, & min egen vaktar & skyddar mig. min s.husky är en dominant tik som älskar att umgås med andra hundar oasett kön/ras/storlek eller ålder. så att en del påstår att s.huskys inte skulle kunna vara med andra hundar ,stämmer ej på min. (min egen är ingen blandrashund utan reg/rasren hund.

rednose &blacknose    
2007-09-26
Jag vet att jag är typ ett år sen med att svara på detta inlägget men jag blir upprörd av all okunnighet så jag måste skriva! Först ska jag börja med "lennart med egen kennel" Dina så kallade köpeavtal kan du ju glömma. När hunden är såld finns det inget du kan göra för att stoppa den nya ägaren att para din uppfödning med "räkstjärtarna". Och om du är så frälst i kennelklubben och deras tycke bör du ju vara lika frälst i "räkstjärtarna" ?! Jag föredrar seriöst uppfödda hundar framför oseriöst uppfödda hundar. Självklart?! För ett tag sedan så var vi på jakt efter en hund, vi besökte säkert varenda kennel i hela sthlms trakten men ingen utav dem vi besökte kändes rätt. Hälften verkade inte bry sig om deras hundars bästa, två hade sjuka, dräktiga tikar och 4 avlade på hundar med HD anmärkning/fel. Och det är inte allt. Hos den ena så han vi knappt komma innanför dörren och presentera oss förens han började förhör oss om våra möjligheter att betala för valpen, han hade inget bra svar att ge när vi fråga vad som var utmärkande med föräldrarna och varför han hade tagit den här kullen. Sen började vi kolla på dessa blandraser på blocket, och vips hittade vi hundar, uppfödda av och på kärlek och inte bara för pengarnas skull.. Vi var nöjda med 95% av blandrashundarna vi kikade på men inte ens 40% av de renrasiga. Säger det något om verkligheten eller?! Sen struntar jag blankt i om min blandras hund har stamtavla och får tävla på kennelklubbens fjantiga tävlingar eller inte. Jag är inte ute efter något annat än en frisk och sund familjemedlem. Sen har jag jobbat i många år med omplacering av hundar, och jag lovar att de hundar födda på gatan varit friskare än de födda hos uppfödare. Blandraser som renrasiga. För att gå tillbaka till ämnet så är ju en Alaskan Husky inte en egen ras, det är en blandras. Alaskan huskyn föds upp för att vara den snabbaste sprintern och är populära sprinter-draghundar. Dom har fått namnet Husky från sitt arv från Siberian Husky men dem kan ha nästan vilken snabb hundras som helst i sig. En alaskan husky är inte en korsning mellan siberian husky och alaskan malamute, som många tror. Skillnaden mellan en alaskan och en siberian är att alaskan oftast är högre, smäckrare, lättare och högst troligtvis snabbare än siberian. Sen vet jag av egen erfarenhet att alaskan huskys är fruktansvärt smarta hundar. Lärde min precis allt. Han kunde sätta på tv:n och byta kanal, höja och sänka volymen. Han hämtade diverse saker i kyl och frys och kunde både öppna och stänga fönster. Med mera.... Jag är lite mer för lugna och mentalt stabila raser, vilket jag inte kan påstå att en spets ras är.. :)

Verra    

«Tillbaka