» HJÄLP-RASVAL «
 »  Svara på detta inlägg!

2009-04-25
Hej
Vi är ett medelålderspar som går i valptankar
jag arbetar hemifrån - min man pensionär
Vi har stort hus, stor trädgård och hundvana från Golden.
Vi vill ha en hund som
Jag kan träna fritt följ, kontakt, klicker, apport osv med.
Vi älskar båda att vara ute, men min man har dåliga knän så jag är den mera aktive
Var skiljer i raserna Labrador-Golden när det gäller att ha en något "lättare" hund?

Maggan
Inkomna svar på Hjälp-rasval:
2009-06-19
Hej. Jag har tidigare alltid uppfattat Golden och Labbe som mer eller mindre samma hund. Men sedan jag flyttat till Danmark, där labradorer är betydligt vanligare, har jag bildat mig uppfattningen att labbarna är lättare. Om man bara sätter reglerna från början verkar de ha mindre lust att sticka iväg på egen hand. De har stor vilja att apportera och att vara till lags. Det är skiljer sig så klart från hund till hund, men jag skulle rekomendera en labrador. Sedan kan man ju välja mellan "vanlig" labrador, eller jaktlabrador, som är mindre med mer energi och arbetsvilja än de vanliga. Hoppas ni trivs med eran hund, vilken ni nu väljer!

KarinsAlice    
2009-06-23
Hej tycker att Västgötaspetsen är en utmärkt ras för den som vill ha en "lätt ras".Dessa är ju väldigt lättlärda och otroligt följsamma. Sen framför allt sunda o friska ( lägsta försäkringsgrupp ) och det är ju viktigt att bevara vår svenska vikingahund.

Christina o    

«Tillbaka